Eurotour 2023

Ruotsi – (Tanska) – Saksa – (Luxemburg) – Ranska – Saksa

30.6.2023 – 29.7.2023

Toteutunut reitti leirintäalueineen missä yövyttiin sekä päänähtävyyksineen ja kohteineen löytyy alta mapsissa.

Kesän 2023 reissu oli järjestyksessään seitsemäs vaunun kanssa Eurooppaan. Tarkoituksena oli mennä meriteitse suoraan Saksaan ja palata myös takaisin. Jälkimmäinen näistä toteutui mutta menomatka ei. Vuorokausi ennen lähtöä sain Finnlinesilta tekstarin missä ilmoitettiin, että meidän Vuosaari – Travemünde lähtö on peruttu. Syyksi selvisi jälkikäteen laivan konerikko. No puolen tunnin sisään tekstarista uudelleen reititys oli selvillä. Lähtö perjantaina aikaistui hieman. Ensi matkasimme Naantaliin mistä Finnlinesin päivälaivalla Kapellskäriin.

Illalla suht lyhyt siirtymä Ruotsin puolella ja seuraavana päivänä kovaa ajoa Ruotsin ja Tanskan läpi käyttäen Juutinrauman siltaa. Tanskasta taas laivalla Rödby – Puttgarden väli.

No tulipahan empiirisesti testattua, että ajallisesti molemmat vaihtoehdot ovat parin tunnin sisään sama. Oltiin nimittäin suunnitellusti Travemündessa yötä Campingplatz Ivendordissa kuten alun perin oltiin ajateltu. Taloudellisesti Ruotsin kautta hieman säästää. Mutta on se umpitylsä ja rasittava reitti joten suora laivayhteys on ehdottomasti meidän suosikki. Tulipahan koettua tuollainenkin takapakki mutta onneksi löytyi ajallisesti +/- 0 plan B saman tien.

Pe 30.6.2023 Vantaa – Naantali (190 km) – Kapellskär – Oxelösund (S) (203 km)

Ensimmäinen yö oltiin Ruotsissa Oxelösundissa Jogersö Eco Camping leirintäalueella. Kyseiselle leirintäalueella on mahdollista tehdä varaus etukäteen ja sinne voi saapua respan sulkeutumisen jälkeen. Me myös poistuimme lauantaina aamulla ennen sen aukeamista ja hoidimme maksun pyytämällä meilillä tilinumeron ja maksettavan summan. Respa aukesi klo 9 ja halusimme päästä tien päälle jo ennen sitä.

Jogersö Eco Camping

+ hyvä sijainti, ennakkovarausmahdollisuus sekä mahdollisuus myöhäiseen saapumiseen
+ perusasiat kunnossa
(o) muutoin tavallinen ruotsalainen alue mikä ei intohimoja herätä

La 1.7.2023 Oxelösund (S) – Travemünde (D) (803 km)

Lauantain agendalla oli puhdasta siirtymää ja pitkä ajopäivä. Ruotsin läpiajo oli odotetusti tylsää ja puuduttavaa. Yllättävää ei ollut kuin todella kova vastatuuli. Marssivauhdilla gps 95 km/h Volvon keskikulutus huiteli lähes 15 l/100km lukemissa. Tanskaan mentiin tietenkin sillan kautta. Saksaan laivalla Rödbystä Puttgardeniin. Ivendorfiin teimme etukäteisvarauksen jo aiemmin tehdyn perutun tilalle. Ivendorfiin menee kuin kotiinsa. Tällä alueella olimme myös viimeisen yön ja alueesta muutama sana tarinan loppuosassa.

Su 2.7.2023 Travemünde (D) – Echternacherbrück (D) (654 km)

Alkuperäinen ajatus oli ollut, että ajetaan Travemündesta suoraan Ranskaan Verduniin mikä oli ensimmäinen suunniteltu rasti. Nyt Ruotsin läpiajo oli jo puuduttanut takapuolta ja mieltä sen verran, että toinen todella pitkä ajopäivä ei tullut kyseeseen. Pitkä tuosta päivästä tuli joka tapauksessa ja leirintäalueen valinnassa painoa se, että sinne sai tehtyä etukäteisvarauksen. Päädyimme siten Saksan puolelle Echternacherbrück nimiseen kylään mikä on aivan Luxembourgin rajalla. Joen toisella puolella olet Saksassa ja toisella puolella olet Luxembourgissa.

Leirintäalue oli ihan mukiinmenevä ja kylät joen molemmin puolin pikkunättejä. Tosin ihan tarkoituksellaan tuonne ei kukaan todennäköisesti mene.

Campingpark Freibad Echternacherbrück

+ hyvät leiripaikat ja palvelu
+ asialliset saniteettitilat
+ sijainti joen varressa ja allasalue

Ma 3.7.2023 Echternacherbrück (D) – Verdun (F) (122 km)

Siirtyminen Ranskaan ja Verduniin olikin sitten lyhyt pyräys. Niin Verdun paikkana kuin valittu leirintäalue olivat jo kotimaassa suunnitelmaan tulleita. Verdun oli ollut jo aiemmin korona-ajan takia väliin jääneessä suunnitelmassa. Nyt se osui reitin varrelle ja onhan nuo kuuluisat 1. maailmansodan näyttämöt varmaan suurimmalle osalle jollain lailla tuttuja.

Kävimme ensin Douaumont Ossuaryssa minne ei sisälle päässyt koirat, joten vaimo jäi Ronjan kanssa ulos odottamaan kun kiersimme paikan tyttöjen kanssa.

Tuon jälkeen menimme Fort Douaumontiin ja oletin, että sinnekään ei ole koirilla asiaa ja jäin itse Ronjan kanssa ulos. Henkilökuntaan kuulunut nainen kuitenkin sanoi, että sisään vaan, joten kiersimme Ronjan kanssa linnoituksen perästä kahdestaan.

Päivän kiintiö alkoi tämän jälkeen olla jo täynnä joten ajoimme Memorialin ja Fort de Vauxin ohitse niissä vierailematta.

Kävimme kuitenkin päivän päätteeksi vielä Verdunin keskustassa. Joen varsi oli ihan kivaa aluetta ja söimme sen rannalla jätskit.

Les Breuils Camping Verdun

+ hyvä sijainti, ystävällinen palvelu ja hyvä palvelut
+ pieni allasalue
(o) saniteettitilat vaatimattomat ja leiriruudut melko ahtaat

Ti 4.7.2023 Verdun (F) – Epernay (F) (127km)

Verdunin jälkeen oli vuorossa taas lyhyt siirtymä Epernayhin eli samppanjan pääkaupunkiin. Leirintäalueelle taisimme saapua jo ennen puolta päivää alueen ollessa kunnallinen. Leirintäalue oli kuitenkin hyvätasoinen ja sijaintinsakin takia erittäin suosittu ollen täynnä.

Camping municipal d’Epernay

+ hyvä alue kaikin puolin
+ erinomainen ja keskeinen sijainti
+ tasoonsa nähden edullinen

Epernayssa kävimme tutustumassa Champagne De Castellanessa ohjatulla kierroksella shamppanjan valmistukseen. Kierroksen varasimme etukäteen.

Tunkua kierroksella ei ollut koska mukana oli meidän lisäksi vain yksi walesilainen pariskunta. Opas oli erittäin hyvä ja kierros todella kattava. Kierroksella pääsimme luolastoihin ja jo käytöstä poistettuihin tuotantotiloihin joista ovat kaavailemassa museota. Ennen kierrosta kapusimme torniin mikä aikanaan on tehty vesitorniksi mutta ei koskaan siinä käytössä toiminut.

Kierroksen lopuksi oli tietenkin tasting. Mukaan lähti muutama pullo kuohuvaa joiden hintataso oli noin puolet Suomen vastaavasta.

Champagne De Castellane – tasting – hääpäivän kunniaksi 🙂

Epernay on kävellen tutustuttavan kokoinen kaupunki. Kävimme samppanja museossa, kylän ykköskirkossa ja tietenkin kadulla minkä varrella on isoa osa suurista samppanjan valmistajista.

To 6.7.2023 Epernay (F) – Jablines (F) (119km)

Seuraava rasti oli Pariisi ja Eurodisney. Suuntana kuitenkin Jablines mihin oltiin tehty leirintäaluevaraus jo kotimaasta käsin. Lyhyt siirtymä ja olimme alueella ennen puolta päivää. Ennen päänähtävyyksiä kävimme vaimon kanssa sitikkamuseossa mistä kuvakavalkaadia alla.

Camping International de Jablines

+ rauhallinen alue
+ hyvät peruspalvelut ja saniteettitilat
+ lähellä Eurodisneytä ja alueella portit auki klo 00:30 saakka mikä mahdollistaa myöhäisen saapumisen huvipuiston sulkeutumisen jälkeen

Eurodisneyhin lähdin tyttöjen kanssa kolmistaan vaimon jäädessä Ronjan kanssa lertsalle. Eurodisneyn liput ostimme leirintäalueen respasta ja porteilla olimme jo hieman ennen niiden avautumista. Liput meillä oli molempiin puistoihin eli varsinaisen puiston lisäksi myös viereiseen Walt Disney Studios Parkiin. Liput kannattaa ehdottomasti osaa etukäteen kuten myös ladata puiston app valmiiksi. Appista on hyötyä puistossa suunnistamiseen ja siitä näkee mm. jonotusajat laitteisiin sekä paraatien aikataulut.

Huvipuistopäivä käy työstä. Pääsimme onneksi kaikkiin laitteisiin vaikka kolme suosituinta olivat päivän mittaan enemmän kiinni teknisten ongelmien takia kuin auki. Jonotusajat olivat pääosin siedettäviä eli 30 – 60min ja maksimi taisi olla 80 min. Lisähinnasta voi ostaa jononohituksen tosin joutuu silloinkin jonkun verran jonottamaan eikä laitteeseen ihan suoraan pääse. Hintalappu ohitukselle on 5€-15€ per laite ja kerta. Ultimate-passit mitkä oikeuttavat ohitukseen kaikkiin laitteisiin ja rajattomasti maksavat päivästä riippuen 90€ – 150€. Meillä kolmen hengen kustannukset oli aika tasan 500€ sisältäen perusliput, parkkimaksun ja päivän mittaan syömiset ja juomiset. Esimerkkinä 3kpl hotdogeja ja cokikset maksoi 42€ eli melko hintavaa…

Illan päätti puolen tunnin show valoineen ja ilotulituksineen. Ehdottomasti näkemisen ja kokemisenarvoinen spektaakkeli. Leirintäalueelle palasimme puolen yön jälkeen. Askeleita oli päivän aikaan kertynyt reilusti yli 20000 kpl eli kannattaa varustautua kunnon kengillä.

Eurodisney – 30v juhlavuosi

Huvipuistopäivän jälkeen oli oma vuoro jäädä lertsalle Ronjan kanssa. Vaimo ja lapset lähtivät Pariisiin. Heitin ja hain heidät autolla Eurodisneyn vieressä olevalta juna-asemalta mistä oli reilu puolen tunnin junamatka ytimeen. Eiffel-torni ja muutama muu päänähtävyys tuli lapsillekin nyt nähtyä.

Su 9.7.2023 Jablines (F) – Mesland (F) (240 km)

Pariisin jälkeen keskipitkä siirtymä Loiren jokilaaksoon. Leirintäalueeksi valitsimme muutaman vaihtoehdon joukosta Yelloh Village ketjuun kuuluvan Parc du Val de Loiren. Reissun aikana yövyimme yhteensä kolmella Yellohin alueella. Yelloh on todennäköisesti Ranskan paras leirintäalueketju. Alueet ovat erittäin tasokkaita ja palvelu erinomaista. Alueille saa tehtyä helposti sitovat varaukset ja ketjun appi on loistava tarjoten paljon tietoa alueen lisäksi myös lähialueista.

Parc du Val de Loire

+ hyvä sijainti linnavierailuja ajatellen
+ erinomainen palvelu ja palvelut
+ hyvät leiriruudut, meillä tosin oli perustasoa parempi pitch
+ ok allasalue ja asialliset saniteettitilat mitkä tosin ovat ensi vuodeksi uusiutumassa

Tälle seudulle vierailun varsinainen syy oli Ranskan parhaimpiin ja myös suosituimpiin kuuluvat linnat Chambord ja Chenonceau. Noissa molemmissa kävimme ja tuossa järjestyksessä.

Chambord on suurin Loiren alueen linnoista ja rakennettu vuosina 1519-1547. Suuri ja ulkoa näyttävä, sisältä ei ehkä niinkään. Mutta ehdottomasti vierailunarvoinen paikka.

Chambordin yhteydessä olevista paikallisten tuottajien myymälöistä tarttui mukaan lammaspateeta, artesaaniolutta ja mausteita sekä viiniä tilalta matkan varrella. Ja tavattiin linnanpihalla myös ihanuus 3kk ikäinen Rosie. Hyvä nimivaihtoehto meidän seuraavalle bernille. Kaikkien nimet kun on aina alkaneet ärrällä.

Linnoista toinen eli Chenonceau on kooltaan edellistä kompaktimpi mutta omasta mielestä hienompi. Tuo linna on rakennettu joen ylle ja on sisätiloiltaankin hienossa kunnossa. Molemmissa kannattaa käydä mutta jos pitäisi valita vain toinen, niin mielestäni se olisi tämä.

Ti 11.7.2023 Mesland (F) – Avanton (F) (138 km)

Futuroscope oli reissun toinen huvipuistorasti ja jäi sopivasti reitin varrelle. Leirintäalueiksi oli tyrkyllä kaksi lähes samannimistä aluettu joista päädyimme Camping du Futureen google-arvosteluiden perusteella. Ja hyvä niin – alue oli erittäin hyvä.

Camping du Futur

+ tosi ystävällinen palvelu (isäntävetoinen paikka)
+ erinomaiset leiriruudut
+ uudet ja todella upeat saniteettitilat
+ pieni allas ja ok peruspalvelut

Futuroscope oli huvipuistona ihan jees mutta ei mene meidän rankingissa kärkipäähän. Aika umpiranskalainen paikka kaikin puolin. Elämykset perustuvat hyvin pitkälle 3D/4D-efekteihin joten laitteet eivät kuvissa näytä juuri miltään. Osa laitteista oli keskinkertaisia ja parhaat erittäin hyviä. Käy jos osuu reitille. Itsessään ei reissunarvoinen kohde kuitenkaan. Myös Futuroscopella on app mikä kannattaa ladata huvipuistopäivää varten.

Kävimme myös Poitiersin keskustassa. Suhteellisen karunnäköinen kaupunki ja kameralle tallentui vain alla oleva kirkko.

To 13.7.2023 Avanton (F) – Saint-Emilion (F) (225 km)

Reissua suunnitellessa oli jossain vaiheessa ollut ajatuksena käydä Dune du Pilatissa ja Bordeauxsissa. Dyynit jäivät välistä koska leirintäalueille ei ollut mahdollista tehdä lyhytaikaisempia varauksia ja pari vuotta sitten tuolla riehunut tulipalo oli tuhonnut viisi leirintäaluetta joista osa oli nyt aukeamassa uudelleen. Bordeaux jäi väliin koska ihastuimme Saint-Emilioniin täysin. Meillä oli alun perin kahden yön varaus tänne mutta lopulta olimme yhteensä neljä yötä.

Leirintäalue oli reissun toinen Yellohin paikka ja loistava sellainen!

Camping Yelloh! Village – Saint-Emilion

+ erinomainen sijainti – kävelymatkan päässä kylästä
+ hyvä palvelu ja leiriruudut
+ hyvä allasalue ja kaikenlaista ohjelmaa ml. winetastingia
+ asialliset saniteettitilat
– ainoa miinus umpisurkeasta netistä ja verkosta

Alueella oli koiratkin huomioitu hyvin. Ronja sai valjaisiin alueen lätkän missä oli pitchin numero. Koirille oli omat suihkut ja useampia dogtoiletteja.

Kaikenlaisen muun ohjelman lisäksi paikalliset tuottajat esittelivät omaa tuotantoaan ja tarjolla oli winetastigia. Tämä muutamana iltana viikossa ja 5€ osallistumismaksulla pääsi mukaan.

Teimme kaksi viinitilavierailua. Ensimmäiseen teimme varauksen meilillä ja jälkimmäiseen kylän turisti-infon kautta. Molemmat olivat maksullisia mikä on ymmärrettävää koska kierros sisältää oppaan jonka aika ei ole ilmaista. Varaus on erittäin suositeltava tai jopa välttämätön. Ei niinkään, että tuolla olisi ruuhkaa vaan, että henkilökuntaa on paikalla.

Tiloista ensimmäinen oli Château Franc Mayne mikä kuuluu alueen rankigissa viidestä toiseksi korkeimpaan kategoriaan. Tiloja on kaikkiaan noin 900kpl joista ensimmäisessä luokassa on 14 tilaa ja tässä toiseksi korkeimmassa 71 tilaa. Opas oli erinomainen ja kierroksella meitä taisi olla yhteensä 6 henkeä. Kierros kattoi tuotantotilat, luolaston ja päättyi tastingiin. Mukaan lähti jokunen pullo kotiin vietäväksi.

Toinen tiloista oli Château Mauvinon minne teimme varauksen turisti-infon kautta. Kierros sisälsi tilaan tutustumisen lisäksi maistelut ja picnicin eli juustoja ja muuta viinien kanssa sopivaa syötävää. Picnic oli tällä kertaa sateen takia sisätiloissa. Hyvä oli tämäkin kierros ja samoin viinit. Tämä tila kuului luokituksessa kolmanteen kategoriaan.

Saint-Emilion on erittäin idyllinen ja kompaktin kokoinen kylä. Kävimme kirkon tornissa minne pääsee pientä maksua vastaan ja avaimen voi noutaa turisti-infosta. Tornista aukeaa alueelle hyvät näkymät. Itse kävin myös maksullisella katakombikierroksella mistä ei ole kuvia kuvauskiellon johdosta.

Toisesta kirkosta missä oli hääseremoniat menossa.

Kävimme myös ilta-aikaan lasillisella kylässä ja haistelemassa tunnelmaa.

Kylältä löytyi suklaapuoti ja sen pitäjänä oli uskomattoman persoona! Viiniä täydensimme hänen ohjeiden mukaan paikallisesta viinikaupasta. Kylän maistelumestojen viineissä on kuulemma reilusti kauppiaan katetta.

Ma 17.7.2023 Saint-Emilion (F) – Portiragnes (F) (421km)

Saint-Emilioniin ihastumisen ja suunniteltua pidemmän yöpymisen takia suunnitelmissa ollut Toulouse jäi ohjelmasta pois ja matka jatkui suoraan Välimeren rannalle alueelle minne oltiin tehty varaus jo kevät talvella. Haussa oli ollut viiden tähden alue mutta siten, että varaus oli mahdollista tehdä myös viikkoa lyhyemmäksi ajaksi. Näillä spekseillä vaihtoehtoja ei ollut jonoksi asti. Minimioleskeluaika suurimpana rajoitteena. Camping Les Sablonsiin tuo kolmen yön varaus oli mahdollista tehdä ja paperilla alue täytti vaatimukset. Paljon siinä olikin hyvää mutta kaikesta huolimatta ei jäänyt fiilistä, että tänne on vielä joskus palattava.

Tällä alueella koettiin reissun ainoa tekninen ongelma. Vaunun mover ei ollut kertaalleen aiemmin suostunut toimimaan. Nyt sitä tarvittiin kun paikka oli pussinperä ja alusta juoksuhiekkaa. Käsin ei vaunu liikkunut mihinkään. Viaksi oltiin arvailtu jo aiemmin akkua. Onneksi akkukauppa löytyi 10km päässä leirintäalueesta ja vika korjaantui akun vaihdolla. Akun hinta tuntui korkealta mutta nyt oli asiakas joka ei alkanut tinkimään.

Camping Les Sablons

+ merenrannalla
+ hyvät allasalueet joista toinen vain täysi-ikäisille
+ erinomaiset ja kattavat palvelut: kaupat, ravintolat, parturi, hieronta jne
+ kattava valikoima ohjelmaa ja tekemistä kaikenikäisille
+ leiriruudut ahtaat ja pehmeää hiekkaa (ainakin meillä – tosin sijainti oli loistava ja pitch meillä isompi)
+ vastaava app kuin Yellohilla
o saniteettitilat keskinkertaiset

Eli periaatteessa (lähes) kaikki viiden tähden luokkaa mutta kokonaisuutena ei sytyttänyt eikä päässyt meidän alueiden top-listalle. Monta parempaa on nähty ja koettu.

Leirintäalueelta käsin kävimme veturilla läheisessä Béziersissä mikä on kaiketi Ranskan vanhin kaupunki. Sopiva kävellen katsastettava paikka mistä löytyy myös nähtävää. Ohessa muutama räpsy yleiskuvaa ja päänähtävyyksistä.

Välimerenranta oli nyt saavutettu, reissun kulminaatiopiste ohitettu ja paluumatka alkanut…

To 20.7.2023 Portiragnes (F) – Millau (F) (124km)

Paluumatka alkoi lyhyellä siirtymällä Millauhin. Tälle paikkakunnalle veti oletetusti hienot maisemat, superlatiivien silta ja erityisesti mahdollisuus tutustua oman lempparijuuston, juustojen kuninkaan Roquefortin valmistukseen. Leirintäaluevaihtoehtoja oli alun perin tännekin muutama mutta hyvien kokemusten takia oli helppo päätyä reissun kolmanteen ja viimeiseen Yellohin kämppäriin.

Camping Les Rivages

+ hyvä palvelu
+ perusleiriruudut tiiviit mutta hyvät (ei ollut vapaana muita kuin perus pitchejä)
+ allasalue, palvelut ja ohjelma
+ asialliset saniteettitilat
+ kaikin puolin suositeltava alue

Naisväen ollessa shoppailemassa kävin Ronjan kanssa ylhäällä hyppypaikalta mistä lähtivät varjojen kanssa ilmaan. Parhaimmillaan ilma oli sakeana hyppääjiä. Hienot oli maisemat kyllä muutenkin.

Nuorisolla alkoi olla jo into vähissä muuhun kuin kännyköiden tuijottamiseen joten tehtiin vaimon kanssa päiväretki missä ohjelmassa oli Millaun silta, sen lähellä ollut vanha kylä Peyre, templareiden käytössä ollut linnoituskylä Église Sainte-Eulalie de Sainte-Eulalie-de-Cernon sekä varsinainen pääkohde eli Roquefort Societe.

Millaun silta oli ainakin valmistuessaan maailman korkein ajoneuvoilla ylitettävä silta (343m) ja näyttävä silta tuo onkin. Ali ajettiin kahta kautta mutta yli ei menty.

Peyre oli sillan lähellä ja toimi myös ajantappona koska Roquefortissa oli keskipäivällä pari tuntia paikat kiinni.

Sainte-Eulalie-de-Cernon sen sijaan oli ihan suunniteltukin kohde. Templareiden asuttama paikka ja linnoituskylä.

Roquefort Societe kierroksineen oli erinomainen setti! Kierros kesti yli tunnin ja oli erittäin kattava. Valitettavasti selostus meni yli hilseen koska se oli ranskaksi. Pientä jeesiä oli englanninkielisestä oppaasta minkä saimme mukaan. Luolassa on viileä ja pitkähihainen olisi ollut tarpeeseen. Lopussa pääsimme maistamaan kolmea eri juustoa joita jokaista ostimme myös kotiin tuotavaksi.

La 22.7.2023 Millau (F) – Cernay (F) (688 km)

Siirtymäpäivä. Yöpaikan ja leirintäalueen valinnanperusteet olivat ennakkovarausmahdollisuus ja se, että alue oli viime kesältä tuttu. Nyt ei haettu muuta kuin hyvää yöpaikkaa reitin varrelta. Leirintäalueena toimi Camping Les Cigones. Arvioinnit voi käydä lukemassa viime vuoden reissukertomuksesta. Alue oli pysynyt samana. Nyt testattiin alueen viereinen pizzeria ja ihan hyväksi havaittiin sekin.

Su 23.7.2023 Cernay (F) – Willstätt (D) (117km)

Seuraava leiripaikka olikin sitten jo Saksan puolella. Kohde oli kylläkin Strasbourg mikä oli ollut suunnitelmissa jo edellsien kesän reissulla. Strasbourgin alue oli täynnä kuten myös seuraava varavaihtoehto Campingplatz Kehl. Niinpä löysimme itsemme Europa Camping Sandista minne olimme saaneet ennakkovarauksen. Positiivisessa mielessä perinteinen saksalainen alue. Pieni ja isäntävetoinen. Lyhen matkan päässä Strasbourgista.

Europa Camping Sand

+ Wolffin perheen vetämä – ystävällinen palvelu
+ Bistrosta perusruokaa kohtuuhintaan
+ saniteettitilat vanhat mutta siistit
o sähkön veloitus kulutuksen mukaan

Veturilla oli noin 20 km matka Strasbourgiin. Päivä oli sunnuntai joten meininki varmasti arkipäivää rauhallisempi. Keli oli aavistuksen epävakaa ja fiiliskin jo hieman mollivoittoinen. Mutta kaupunki oli kyllä sellainen, että sinne voisi mennä paremmalla ajalla toisenkin kerran.

Ma 24.7.2023 Willstätt (D) – Wolfsburg (564 km)

Wolfsburg oli reissun täysin ennakkoon suunnittelematon rasti. Tavoitteena oli siirtyä reippaasti jo Saksan puolelle ja olla pari yötä paikoillaan. Täällä oli tarkoitus hoitaa Ronjan ekinokokkilääkitys paluuta varten kuntoon, niin kuin tehtiinkin. Muulla porukalla alkoi olla jo nähtävyyskiintiö täynnä. Itselle tuolta löytyi erillinen VW-museo ja erittäin laaja Autostadt.

Foundation Auto Museum Volkswagen on puhtaasti volkkareihin keskittynyt museo. Varsin kattava ja laadukas sellainen. Alla kuvakollaasia aiheeseen liittyen ilman sen suurempia selittelyjä.

Autostad on taas erittäin laaja ja laadukas kompleksi mikä tarjoaisi koko perheelle erilaista tekemistä koko päiväksi. Itseä kiinnosti erityisesti tuon yhteydessä ollut museo missä oli kalustoa laidasta laitaan. Samalla retkellä tuli toki tutustuttua muuhunkin tarjontaan. Alueen infra on kyllä rakennuksineen ja torneineen hieno. Ehdottomasti tutustumisenarvoinen paikka.

Rakennuksia ja infraa.

Ja ehkä tämän kohteen valinnassa painoi sekin, että seuraava oma auto on volkkari. Oma Touareg ei ehtinyt toimitukseen ennen reissua mutta tätä kirjoittaessa luovutuspäivä jo tiedossa.

Jos edellinen leirintäalue oli perinteinen saksalainen, niin tämä oli perinteinen saksalainen kaupunkileirintäalue.

Allersee Campsite

+ hyvä sijainti ja ympäristö
+ saniteettitiloissa ajanpatinaa mutta toimivat
++ uskomattoman nopea wifi-yhteys maksuttomana
o leiriruudut ahtaat ja vaatimattomat
– suihkun lämminvesi 50cnt kolikoilla – ei ole enää tätä päivää

Samalla kujalla osui vastaan myös 9kk Paola.

Ke 26.7.2023 Wolfsburg (D) – Travemünde (D) (237 km)

Alkuperäisessä suunnitelmassa olin ajatellut viimeistä päivä ajopäiväksi. Nyt päädyimme ajamaan ja jäämään viimeiseksi yöksi Travemündeen Ivendorfiin minne teimme etukäteisvarauksen pyynnöllä myöhäinen poistuminen. Ivendorf on arvostelu jo aiemmilla reissuilla moneen kertaan. Tuonne menee kuin kotiinsa. Homma toimiin tullessa kuin mennessä.

Viimeinen päivä oli toki melkoista ajantappoa etenkin kun kaikki ostokset saatiin tehtyä jo saapumispäivänä.

Pe 28.7.2023 Travemünde (D) – Helsinki / Vantaa (20 km)

Paluumatka sujui suunnitellusti. Laiva tosin taisi olla korvaava alus. Positiivinen yllätys oli se, että pääsimme laivaan ennakoitua aikaisemmin. Sitä en tosin muistanut, että olimme joutuneet tyytymään taas 3h hyttiin ja kansipaikkaan. Tunnelma oli tiivis kun hytissä oli neljä henkeä ja koirankokoinen koira.

Summausta reissusta

Ranska on hieno maa matkailunkin kannalta. Paljon nähtävää, hyviä kulinaristia nautintoja, ystävällisiä ihmisiä, hyvä tiestö ja laadukkaat leirintäalueet. Yelloh Villagen ketjun alueiden taso on erinomainen ja tasainen. Ketjun app kannattaa ehdottomasti ladata. Paljon hyvää tietoa helposti saatavista niin alueesta kuin lähialueen tarjoamista mahdollisuuksista.

Tämä oli tosiaan meidän seitsemäs euroreissu mikä kaikki ovat olleen aina 4 viikonmittaisia. Kaikkiaan olemme käyneet 15 eri maassa ja kilsoja lienee tullut luokkaa 35-40 tkm. Korona-aikana teimme yhden Pohjois-Norjaan suuntautuneet retken ja yhden puhtaan Suomitourin.

Tällä konseptilla tämä taisi olla viimeinen. Saako konseptia muutettua vai tehdäänkö tulevaisuudessa ihan jotain muuta, sen aika näyttää. Itselle matkailu on se harrastus ja vaunu on ollut viimeisinä vuosina väline sen harrastamiseen, ei itsetarkoitus.

Loppuun muutama kuva todisteeksi, että tekivät ne jotain muutakin vaunussa kun tuijottivat kännykkäänsä. Saran taidon näyte ja aika monta Uno-turnausta pelattiin.

Teknisiä faktoja

Kilsoja tuli yhteensä 6485 km mistä vaunu perässä noin 5000 km ja loput pelkällä veturilla. Dieseliä paloi 780l eli noin 1400€ edestä sisältäen 21l Adblueta.

Ranskan motarimaksuihin meni 260€. Suorat laivayhteydet Saksaan ja takaisin olisivat maksaneet 2900€. Ruotsin kautta säästi vähän rahassa mutta ei hermoissa. Leirintäalueiden hintahaitari oli 37€ – 124€ yö.

Öitä Ranskassa 20, Saksassa 6, Ruotsissa 1 ja paluulaivalla 2.

Leirintäalueiden maksut per yö vaihteli välillä 37€ – 124€.